dle § 49 Zákona 108/2006 Sb.
Posláním je poskytování pobytové služby osobám,které mají sníženou soběstačnost zejména z důvodu věku a zdravotního stavu, jejichž situace vyžaduje pravidelnou pomoc jiné fyzické osoby.
Tyto osoby zároveň nemohou trvale setrvat ve svém přirozeném sociálním prostředí (domácnosti), ocitly se v nepříznivé sociální situaci, potřebují pravidelnou podporu a pomoc při zajištění svých potřeb a byly vyčerpány možnosti rodiny, blízkých osob, komunity a možnosti terénních či ambulantních sociálních služeb.
Domov pro seniory Jevišovice poskytuje sociální služby na základě regionálních karet Jihomoravského kraje. Regionální karty definují potřeby klientů. Popisují oblasti a témata, se kterými se může zájemce na sociální službu obrátit, v čem může služba uživatele podpořit a co společně s ním bude řešit.
Dle regionálních karet sociální pracovník posoudí životní situaci zájemce/žadatele a tyto informace dále slouží pro vytvoření individuálního plánu.
Cílem poskytované sociální služby Domov pro seniory je:
- podpořit klienta v soběstačnosti, v oblasti stravování, hygieny, hybnosti a
orientace,
- podpořit klienta v oblasti zachování rozumových, smyslových a motorických dovedností,
- zajistit klientovi důstojné a bezpečné prožití života ve stáří a zachování jeho zvyklostí, návyků
- podpořit klienty v aktivním způsobu života v Domově i mimo něj. Nabízet možnosti
plnohodnotného využití volného času a tím přispívat k udržení a rozvoji soběstačnosti,
schopností a dovedností,
- spoluvytvářet příjemné, bezpečné a podnětné prostředí, které vyhovuje potřebám klientů (vybavení pokoje vlastními drobnými předměty (sošky, fotky, květiny apod., možnost vlastnit klíč od pokoje, klíč od uzamykatelné skříňky aj.). K umístění fotografií a jiných vzpomínkových materiálů slouží nástěnky, které má k dispozici každý klient na svém pokoji. Instalace obrazů, nástěnek, případně nábytku a vlastní elektroniky může být realizována pouze se souhlasem ředitele DpS Jevišovice a provedena pouze pracovníky údržby DpS Jevišovice (může být realizována po zaevidování příslušné dokumentace - hmotná depozita apod.),
- zajistit klientovi kontakt se společenským prostředím a rodinou,
- zajistit klientovi pomoc v oblasti osobních práv uživatele,
- poskytnout rychlou dostupnost při volné kapacitě pobytové služby žadateli, který se nachází
v nepříznivé sociální situaci.
- poskytnout základní sociální poradenství.
Sociální služba Domov pro seniory je určena osobám:
- které dosáhly věku 60 let
- které mají sníženou soběstačnost z důvodu věku, zdravotního stavu a jejichž situace vyžaduje pravidelnou pomoc jiné fyzické osoby
- u nichž byly vyčerpány možnosti rodiny, blízkých osob, komunity a možnosti terénních či ambulantních sociálních služeb
- které mají o poskytovanou sociální službu zájem, jsou již ohroženy či jim reálně hrozí vyčlenění mimo běžný život společnosti a nemohou se do něj zapojit v důsledku nepříznivé sociální situace.
Důvody pro odmítnutí žadatele/zájemce pro sociální službu Domov pro seniory jsou pokud:
- je osoba mladší 60 let,
- se jedná o osoby s chronickým duševním onemocněním a osoby se stařeckou, Alzheimerovou demencí a ostatními typy demencí, které mají sníženou soběstačnost z důvodu těchto onemocnění
- neposkytujeme sociální službu, o kterou osoba žádá, a to i s ohledem na vymezení okruhu
osob v registru poskytovatelů sociálních služeb,
- nemáme dostatečnou kapacitu k poskytnutí sociální služby, o kterou osoba žádá,
- zdravotní stav osoby, která žádá o poskytnutí pobytové sociální služby, vylučuje poskytnutí
takové sociální služby, tyto zdravotní stavy stanoví prováděcí právní předpis nebo
- osobě, která žádá o poskytnutí sociální služby, vypověděl náš Domov v době kratší než 6 měsíců před touto žádostí smlouvu o poskytnutí téže sociální služby z důvodu porušování
povinností vyplývajících ze smlouvy,
- je osoba závislá na alkoholu a jiných návykových látkách (indikováno lékařem),
- osoba narušuje kolektivní soužití,
- osoba, která trpí akutním infekčním onemocněním (nutná konzultace s lékařem DpS Jevišovice)
Zásady pro poskytování sociální služby Domov pro seniory:
- Dodržování lidských práv a základních svobod klienta, zachování důstojnosti klientů
Při poskytování sociálních služeb dbáme, aby byla zajištěna ochrana práv klientů tak, jak jsou deklarována v Listině základních práv a svobod a v dalších dokumentech. Je zachována mlčenlivost a diskrétnost v souladu s ustanovením Zákona č. 101/2000 Sb., o ochraně osobních a citlivých údajů a v souladu s nařízením EU 2016/679 (GDPR). Zaměstnanci přistupují ke každému klientovi s úctou a respektem. Službu poskytují taktně a citlivě, aby v klientovi nevyvolávali pocit studu. Dbáme, aby nedocházelo ke stigmatizaci (nálepkování). Umožňujeme uplatňování vlastního postoje, názoru a vůle klientů.
- Individuální přístup ke klientům
Zaměstnanci uplatňují individuální přístup ke každému klientovi, služba je klientovi poskytována na základě dohodnutých osobních cílů a plánů, které jsou pravidelně hodnoceny a pružně přizpůsobovány aktuální situaci a potřebám. Snažíme se o vytvoření takových podmínek, abychom dosáhli co možného největšího přiblížení přirozeného prostředí klienta.
- Podpora samostatnosti, nezávislosti, soběstačnosti a nezbytná míra péče u klientů
Poskytované sociální služby jsou pro klienta vyžádanou podporou v situacích, ve kterých si sám neporadí, úplná péče je poskytována pouze v situacích, kdy spoluúčast klienta není možná. Během poskytování sociální služby se pracovníci snaží vycházet z toho, jaké jsou schopnosti a možnosti klienta.
- Přistupování ke klientům jako k rovnocenným partnerům
Zaměstnanci našeho Domova nevystupují vůči klientům v nadřazené ani podřazené pozici. Služba je založena na vzájemném vyjednávání a dohodě o způsobu poskytování sociální služby.
- Respektování soukromí
Respektujeme soukromí klientů – jednak jejich soukromé osobní věci (manipulace vždy se souhlasem klienta), tak i soukromý prostor (do pokoje vstupujeme vždy se souhlasem klienta).
- Podporování sociální integrace
Poskytované sociální služby směřují k sociálnímu začleňování klienta a zamezení jeho sociálnímu vyloučení. Podporujeme udržování kontaktů klienta s rodinou a přáteli. Klient má možnost pohybovat se mimo Domov, např. navštěvovat rodinu, přátelé a známé apod. Snažíme se klientům nabízet a zapojovat je do zájmových, terapeutických, kulturních a společenských aktivit. Zároveň umožňujeme klientům, aby mohli využívat služeb dobrovolníků a také dostupných služeb mimo domov – např. obchody, pošta, spořitelna, městský úřad, kulturní centrum, restaurace, muzeum, apod.
- Tvorba služby na základě skutečných poznatků z praxe
Na základě poznatků z praxe dochází k tvorbě metodik a přijímání různých opatření. Služba se pružně přizpůsobuje potřebám klientů, nikoli klient potřebám zaměstnanců.
- Týmová spolupráce
Profesionalita poskytovaných sociálních služeb vychází z týmové spolupráce všech zainteresovaných osob uvnitř i vně poskytovatele, důraz je přitom kladen na vzájemný dialog a dohodu.
- Bezpečnost a odbornost pracovníků poskytovaných sociálních služeb
Snažíme se garantovat bezpečný způsob poskytování sociálních služeb a jejich kvalitu. Bereme zřetel především na klienty, kteří jsou dezorientováni časem, místem, osobou. Vytváříme takové podmínky, aby byla pro ně poskytovaná sociální služba bezpečná a aby se i bezpečně cítili (pomáháme klientům např. pomocí umístěných nějakých symbolů na vstupní dveře pokojů, chodbách…). Klademe důraz na další vzdělávání zaměstnanců (školení, semináře, supervize, konference….).
- Transparentnost při poskytování služeb
Veškerá činnost našeho Domova je transparentní a průkazná, je o ní zajištěna dostatečná informovanost.
- Spolupráce s rodinnými příslušníky
Při poskytování služby se snažíme v rámci možností spolupracovat s rodinou.